Hoger onderwijs: voor ouders van hoogbegaafde startende studenten

June 25, 2015

We horen nog steeds dat veel jongeren eerst een stad kiezen en daarna de richting. Velen maken hun keuze op basis van de vrienden, een hippe studentenstad en/of wat moeder liever wel of juist niet wil. Hoe ze best kiezen, wordt hen vooralsnog niet aangeleerd. Uit een interview met Rik Torfs in De Standaard (dd 11/08/2013) blijkt dat teveel eerstejaars falen. Hij pleit ervoor om jongeren na een eerste teleurstellende resultaat in januari de kans te bieden over te stappen. Dat is allemaal goed en wel, maar dan gaan we er weer vanuit dat die jongere weet waar naartoe. Net daar wringt het schoentje bij velen. Ze weten het echt niet!

 

En als ze dan op zoek gaan, zoals wij regelmatig doen in opdracht van een jongere (en de ouders), dan moet ik ook aankaarten dat de websites van de hogescholen en universiteiten weinig uitnodigend zijn. Ze bieden aan de ene kant een schat aan informatie, aan de andere kant is het erg vermoeiend om alle info te doorgronden. Behoudens dat we weten welke richting we zoeken, dan lukt het nog wel. Maar om als studiekiezer je mogelijkheden concreet te maken... Dat is zeker geen evidentie voor een jongere!

 

Om het helemaal ingewikkeld te maken, bestaan sommige richtingen (in andere benamingen weliswaar) op de verschillende niveaus. Wij horen alvast nog steeds de veel gemaakte denkfout: "begin maar aan de unief, dan kun je alsnog zakken". Dus, voor al diegenen die niet thuis zijn in het verhaal, nog even kort het verschil tussen hogeschool en universiteit.

 

Hogeschool
Je opleiding leidt naar een Professionele Bachelor. Dat betekent concreet dat je meer toegepaste lessen krijgt. Je mag je verwachten aan een stevige brok (praktijk)theorie die aangevuld wordt met praktische oefeningen. Je lesrooster zal meestal een volledige week beslaan. Verwacht je ook aan een stageperiode en mogelijk een project dat je (in groep) mag uitwerken.
Is dit een minderwaardige oplossing? NEEN! Na je Bachelor proef en het slagen in je 3-jarige opleiding ben je klaar voor de arbeidsmarkt. Je kan meteen aan de slag.

 

Universiteit
Het gaat hier om een Academische Bachelor. Concreet betekent dit een theoretisch ondersteunde opleiding die je voorbereidt op een onderzoeksmilieu. Op een uitzondering na zal elke Academische Bachelor dan ook statistiek en onderzoeksmethoden allerhande aanbieden. Je wordt verwacht interesse te hebben in literatuurstudie. Je lesrooster zit minder vol met contacturen omdat er net van je verwacht wordt dat je veel in zelfstudie verwerft.
Na je 3-jarige opleiding stroom je door naar een Masteropleiding. Het is niet aangeraden om het werkveld in te stappen zonder deze vervolgopleiding. Kies je voor Unief dan ben je vertrokken voor 5 jaar. Hou daar alvast rekening mee, naast een meer detailgerichte en theoretische opleiding.

 


Verschillende onderwijsinstellingen, verschillen in aanpak
Eens we weten wat ons het beste past, richting en niveau, dan kunnen we gaan kiezen WAAR we dat gaan volgen. Ben jij een sociale en heb je veel nood aan gezien zijn? Weet je van jezelf dat je wat meer direct contact met de docenten kan gebruiken? Kies dan eerder voor een kleinere campus.


Heb je daarentegen liever de anonimiteit en schrikken grote aula's met meerdere honderden mensen je niet af, dan kun je gerust in de grote steden gaan studeren.
Een goede keuze maak je op basis van jouw noden én daarbij hou je rekening met je slaagkansen. Als je weet dat je in stad X aan school Y meer kans op slagen hebt, neem dat dan alsjeblieft mee in de overweging.Wat je ook kiest, zorg dat het op jouw maat is. Een studiecoach kan je hierbij helpen. Je vindt ze bij de trajectbegeleiding van elke school of universiteit of bij ons.

 

Wat als je als hoogbegaafde hulp nodig hebt? Ook voor jou gelden de faciliteiten!

Jongeren met AD(H)D, ASS, dyslexie, ... kunnen gebruikmaken van faciliteiten tijdens hun studie. Afhankelijk van jouw noodzaak en het aanbod van de onderwijsinstelling kun je hierop rekenen: meer tijd om je examen af te leggen, ondersteuning van voorleessoftware, mondelinge examens, een billijke spreiding van examenmomenten, ...

 

Kan ik faciliteiten aanvragen en zal me dit wat opleveren? 
Ook voor hoogbegaafde studenten kan het inzetten van faciliteiten ervoor zorgen dat ze veel betere resultaten behalen. Voor een aantal zal dit het verschil maken tussen falen en slagen! Anderen kunnen hierdoor een graad behalen en zien hun capaciteiten opeens waarheid zijn. Je bent rustiger wanneer je weet dat je meer tijd hebt, je chaotische kladversie krijgt dus de kans om een nette en gestructureerde paper te worden. Examens kunnen afleggen op pc maakt dat je je energie kunt steken in het formuleren van juiste antwoorden zonder dat je bij elk woord moet nadenken of nu correct geschreven is.

 

Om faciliteiten te kunnen inzetten, moet je (1) een attest van je functiebeperking kunnen voorleggen en (2) moet de faculteit je 'bespreken'. Voor meer info tik in je zoekmachine 'studeren met een functiebeperking' gevolgd door de onderwijsinstelling die je wil bezoeken.

 

Ik wil niet anders zijn
Dat is je volste recht, maar je bent nu eenmaal wel anders. Ook voor jou gelden de Gelijkwaardige OnderwijsKansen! Je hebt er dus RECHT op, waarom zou je niet eens gaan praten? In overleg met de begeleiding van je onderwijsinstelling ga je op zoek naar wat er kan, maar vooral ook naar waar jij nood aan hebt. Je blijft dus steeds in controle over je eigen handelen.

 

Mijn kind heeft zich nog nooit hoeven in te zetten, kan hij slagen? 
Studeren kost handenvol geld. Je mag rekenen op inschrijvingsgeld, studiekosten (boeken e.d.), verplaatsingskosten, eventueel een kot, ... . Als ouder van studerende kinderen zucht ik ook wel eens, maar uiteindelijk doen we het voor hun toekomst. Alleen zijn de slaagkansen zo laag. Je tiener is van slag van zo'n faalervaring, die stelt opeens alles in vraag. Is hij wel slim genoeg? Heeft hij wel de juiste richting gekozen?
En wat als je student aangeeft dat er maar 1 keuze is... Dit toont de motivatie alvast wel aan, maar kan jou als ouder wel angst bezorgen.

 

Het lijkt als een open deur intrappen, maar studiecoaching loont! We gaan er met zijn allen te gemakkelijk vanuit dat het maar vanzelf moet gaan in de studies. Dit terwijl er vele duizenden euro's op het spel staan. Allerlei diensten die we dagelijks gebruiken en waar we niet lijken stil te staan bij de kostprijs. En toch merken we dat er een hoge drempel is om (betalende) hulpverlening in te roepen en studiecoaching. Vorige week nog las ik dat slechts 11% van de jongeren die met depressie wordt gediagnosticeerd en daar ook medicatie voor krijgt naar een therapeut gaat... (bron: Partena).

 

Bij het Steunpunt Onderpresteren hechten we veel belang aan aan slaagkansen in combinatie met de mogelijkheden van de jongere. We gaan op zoek naar een aanpak op maat. We vormen een team met de jongere en de ouders, samen op weg naar groei!


Je kan bij ons terecht voor een adviesgesprek (waarin je ECHT advies krijgt), studiecoaching (op regelmatige basis met als doel ondersteunen, aanscherpen studiemethodiek en opvolging studiehouding) en voor oudergesprekken (hoe kan ik mijn kind begeleiden?).