Leren doe je in de zone van naaste ontwikkeling

October 6, 2016

#tip van de dag: verbind met de voorkennis van je leerlingen

Gisteren postten wij op Facebook een anecdote van een 7-jarige jongen die zijn mama trots kwam vertellen dat hij de dag erop het a,b,c zou leren in de klas. Mama vraagt hem wat dat is en hij somt het alfabet ineens vloeiend op, waarop mama hem zegt dat hij het al kan! Daarop zegt het jongetje: neen, we gaan het morgen pas leren.

Deze anecdote bracht heel wat in beweging van mensen die zich aangesproken voelden in hun opleiding/vak tot vele "vind-ik-leukjes" maar ook anderen die zich aan gesproken voelden maar op een andere, minder fraaie manier reageerden. Elke vorm van reageren heeft een andere impact op het kind en dat wil ik graag als eerste aandachtspunt vandaag met je delen.

 

Tip 1: Hoe jij (als ouder, leerkracht) omgaat met de boodschap van het kind

maakt een wereld van verschil. Waar kinderen met een gewone, niet versnelde ontwikkeling, dagelijks leren omgaan met wachten tot mama tijd heeft en dat papa het wel eens vergeet dat hij daarnet zei dat hij straks naar me zou luisteren; dat werkt dus NIET bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Een paar voorbeelden van wat kinderen me in de voorbije 20 jaar vertelden:

Wayne (4j) kwam enthousiast op school met de boodschap dat hij gisteren met papa naar het Hol van Plutol was gereden. Juf begreep het niet, maar een oudere juf wel en die vroeg waar dat lag: het Hol van Plutol. Papa gaf Wayne de volgende dag een landkaart mee waar dat plekje omcirkeld was. Juf vertelde in haar ochtendkring aanvullend wat uitdrukkingen zijn in een taal.

 

Mia (5j) kon ineens lezen en schrijven en dat wilde ze toch wel demonstreren. Oma zag dat ze de "e" omdraaide bij het schrijven en keurde haar schrijfsels af. Mia vertelde die avond aan mama dat ze gisteren nog kon schrijven, maar dat ze vandaag gemerkt had dat dit niet klopte. Ze zal het volgend jaar wel leren, net als alle andere kinderen in de klas.

 

Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong zijn zeer gevoelig aan kritiek, ik noem het bewust geen feedback. Het komt hard binnen als ze erop gewezen worden dat iets niet correct is. Wat was er gebeurd met Wayne als de juf en/of iemand anders was beginnen lachen met dit Hol van Plutol-verhaal?

 

Tip 2: ga ervan uit dat het kind met ontwikkelingsvoorsprong veel meer weet dan jij kan vermoeden

en nodig het dus uit om dit met je te delen. Ontvang deze info ook gewoon, sta niet klaar om het kind op tekorten te wijzen en onderwerp het alsjeblieft niet aan een spervuur van vragen.

Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong volgen -