Versnellen of niet?

October 20, 2016

5 handvatten die jij nodig hebt om te kunnen beslissen

 

Versnellen, of niet... het is nog steeds een hekel punt op het schooloverleg. Waarom?

 

Het kind is er sociaal emotioneel niet klaar voor

Uw kind vertoont niet op alles een even grote voorsprong

Ik ken iemand die daar niet goed heeft bij gevaren

Hij is nog zo klein, waarom niet wat langer laten spelen?

Het zijn allemaal argumenten die aangehaald worden om een kind met ontwikkelingsvoorsprong "tegen te houden". En bij veel kinderen houdt het ook helemaal geen steek: het is mythe!

 

Versnellen: voor- en nadelen

Eigenlijk zijn er geen nadelen aan versnellen wanneer dit de juiste maatregel is voor dit kind op dit moment. Wat niet wil zeggen dat wij bij elk kind met een ontwikkelingsvoorsprong op deze manier ingrijpen. Versnellen gaat steeds gepaard met een stevig onderbouwd onderzoek waarmee aangetoond wordt dat bij dit kind echt wel een ingrijpende verandering moet gebeuren.

 

Ik heb ook geen voorbeelden van kinderen waarbij het versnellen een nadeel is gebleken. Stuk voor stuk is het een positieve vooruitgang geweest. En dat wordt zelfs wetenschappelijk onderzocht én onderbouwd. Uit een recent artikel (wie graag in het Engels leest, hier is de link), blijkt dat het versnellen van kinderen in het onderwijs een van de onderwerpen is waar veel onderzoek naar wordt gedaan, maar tegelijk wordt deze maatregel het minste ingezet. Nochtans is zowel kortetermijn als longitudinaal onderzoek duidelijk: versnellen werkt!

Voordelen zijn onder andere dat het kind leert werken, uitdagingen leert aangaan en oefent in het omgaan met moeilijke opdrachten en doorzetting. Dr. Shoplik waarschuwt voor het tegenhouden van kinderen met ontwikkelingsvoorsprong: het moedigt het onderpresteren aan en zet dus een domper op de motivatie, maar kan ook leiden naar vroegtijdige en ongekwalificeerde uitstroom (school verlaten zonder diploma).

 

Ik zou hier tal van voorbeelden kunnen aanhalen van kinderen waar die versnelling een gouden maatregel bleek te zijn, maar ondertussen weet ik ook dat je de nonbelievers niet kunt overtuigen met succesverhalen. Ze hebben harde feiten nodig én handvatten: wanneer is versnellen het juiste antwoord voor dit kind op dit moment. Maar eerst, waarom blijven we denken dat versnellen niet goed is?

 

Waar komt de gedachte vandaan dat het niet goed is voor een kind om te versnellen?

Destijds reikte Piaget ons de fasen aan in de coginitieve ontwikkeling, ze worden nog steeds goed gebruikt en geven inderdaad richting over wanneer, ongeveer, wat te verwachten bij een kind van een bepaalde leeftijd. Echter... dat zijn veel genuanceerde begripp