Wanneer is het erg genoeg om in te grijpen?

November 3, 2016

Twijfel, het gaat hand in hand met Hoogbegaafd Opvoeden. Er komt helaas geen handleiding mee met de geboorte van je hoogbegaafde kind. Je moet het als het ware zelf ontdekken:

  • Heeft mijn kind echt een ontwikkelingsvoorsprong?

  • En zo ja, hoe ver wijkt ie af?

  • Zullen we dan extra uitdaging gaan vragen?

  • En wat als ze ons niet geloven?

  • Ik hoor zo vaak dat hoogbegaafde kinderen ongelukkig zijn, mijn kind zijn welbevinden is helemaal niet steeds zo goed... moet ik me zorgen maken?

  • Of overdrijf ik het allemaal?

  • Daarnet leek hij normaal, zelfs wat kinderlijk...

  • Niet gelukkig, elke tiener heeft er last van of is er toch meer aan de hand?

  • ...

Het is en blijft vaak een aanvoelen, maar er zijn wel indicatoren. Wij luisteren alvast steeds zo goed mogelijk naar het verhaal van de ouders, zij kennen hun kind het beste. Plotse veranderingen in gedrag kunnen een aanwijzing zijn dat er iets niet pluis is. Extra diepgang in de emoties kan ook een indicatie zijn. Als je kind plots heel stil is geworden en steeds minder gaat delen met je.

In ieder geval willen wij je meegeven: geloof in je aanvoelen, jij kent je kind echt wel!

 

Wanneer ingrijpen?

Destijds ging het met onze jongste ongelooflijk snel bergaf, in nauwelijks 3 weken tijd veranderde ze van een gelukkige spring-in-'t-veld in een gespannen en zorgelijk kind. Even recapituleren. Ons meisje was een niet zo happy kleuter het eerste kleuterjaar. Ze tekende al eens een strandtafereel met een kind met een muts en sjaal en kreeg daar opmerkingen over, de kindjes in haar klas waren babies in haar beleving. Voor onze oudste gingen we in die periode op zoek naar een ander schooltype en kwamen uit bij een Leefschool (ervaringsgericht onderwijs). Bij de eerste kennismaking werd ons duidelijk dat dit ook voor de jongste een zeer geschikte omgeving zou zijn: meer op maat, eigen tempo en veel bewegingsruimte.

 

Het ging een groot aantal jaren super goed: ze mocht lezen in de klas bij de juf op haar 5e, ze verzorgde de diertjes omdat ze snel klaar was met contractwerk, ze genoot honderduit. Maar toen kwam ze in het 3e leerjaar terecht bij een juf met een andere aanpak. Er kwamen opmerkingen van "te druk" tot "vertoont geen ontwikkelingsvoorsprong meer" en zelfs "ze is achterop geraakt" en dat allemaal in ... enkele weken tijd. Thuis zagen we onze stuiterbal veranderen in een gespannen beestje, slapen deed ze niet meer helemaal uitgestrekt (daarvoor viel ze uitgeput in slaap) m