Uitdaging en ontwikkelingsgelijken: belangrijke factoren bij hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde kinderen en jongeren worden frequent geconfronteerd met volgende moeilijkheden:

Omwille van een ontwikkelingsvoorsprong is het voor hen niet altijd evident om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten. Ons onderwijssysteem is nog steeds georganiseerd volgens chronologische leeftijd waardoor je begaafde kind misschien wel geïsoleerd raakt van ontwikkelingsgelijken. Dit kan zich gaan vertalen in sociale problemen.

Heel wat jongeren worden geconfronteerd met “peer pressure”, druk van vrienden of klasgenoten. Het is vaak niet cool om slim te zijn of om je best te doen. Jongeren moeten een evenwicht vinden tussen in de groep passen en zichzelf zijn. Voor de begaafde of getalenteerde jongere is dit niet evident. Veelal merken wij dat jongeren hun begaafdheid willen verbergen uit schrik om anders te zijn. En dit gedrag start vaak al erg vroeg (bij een aantal zien we dit al in de kleutertijd).

Omwille van de ontwikkelingsvoorsprong worden deze jongeren vaak lange tijd te weinig uitgedaagd. Zij hebben heel wat mogelijkheden waardoor zij lange tijd niet hoefden te studeren. Waar andere kinderen nood hebben aan de “leren leren tips” en deze dan ook gretig toepassen, zal het hoogbegaafde kind dit aan zich voorbij laten gaan. Hij of zij onthoudt namelijk als vanzelf de lesinhoud, waarom zou er dan nog thuis gestudeerd moeten worden. Op termijn worden deze jongeren wel geconfronteerd met een nood aan een studiehouding. Ze komen in aanraking met de eerste uitdaging en/of faalervaring en het loopt mis. Voor de ene jongere zal dit in het secundair zijn, voor de ander in het hoger onderwijs. Deze jongeren hebben vaak geen of een verkeerde studiehouding ontwikkeld en moeten op een later punt bijsturen.

Ik kan nog even doorgaan met oplijsten wat er allemaal mis kan gaan. Van studiekeuze tot werkveldverkenning, van identiteitsproblemen tot rechtvaardigheid, er zijn nog heel veel zaken waar wij dagelijks mee geconfronteerd worden bij Hoogbegaafd Opvoeden. De kans is groot dat je jezelf of je kind al herkend hebt in de voorgenoemde voorbeelden, maar ook als je nog niets herkend hebt, loont het de moeite om verder te lezen. Je krijgt namelijk nog 3 tips mee rond wat jij als ouder kan doen om je begaafde kind hierin te ondersteunen.

Slimme tips: ontwikkelingsgelijken, uitdaging en ritme
  • Breng je kind in contact met ontwikkelingsgelijken

Merk je dat het voor jouw kind moeilijk is om aansluiting te vinden bij andere kinderen? Dan is deze tip iets voor jou. Onderzoek toont keer op keer aan dat het belangrijk is om hoogbegaafde kinderen samen te brengen. Deze kinderen hebben nood aan vrienden en ontwikkelingsgelijken waarbij ze hun gevoelens, problemen en interesses kwijt kunnen zonder als “anders” of “raar” bestempeld te worden. Om hieraan tegemoet te komen bieden wij vanaf 31 januari groeigroepen aan waarbij kinderen en jongeren samenkomen en werken aan zelfontwikkeling en sociale vaardigheden. (voor meer info klik hier).

  • Je kan tegenwicht bieden aan peer pressure door je kind te blijven aanmoedigen, zonder als ouder extra druk op te leggen

Het is belangrijk om als ouder in te zien dat kinderen hun talenten gaan verbergen uit vrees om niet geaccepteerd te worden. Ze willen allesbehalve anders zijn en toch hebben zij nood aan uitdaging en talentonwikkeling op maat. Als ouder doe je er goed aan om dit te blijven aanmoedigen, ga samen met je kind op zoek naar manieren om de uitdaging op te zoeken zonder dat ze hierdoor “anders” zijn. Er zijn tal van mogelijkheden van binnenklasdifferentiatie (het kind krijgt in de klas uitdagend leermateriaal zonder dat dit opvalt) tot uitdaging in de vorm van buitenschoolse activiteiten die je samen met je kind kan verkennen. Het is goed om in het achterhoofd te houden dat je kind al druk ervaart hieromtrent en dat zij dus geen nood hebben aan extra druk van jou als ouder. Probeer dus ook begrip te tonen voor de last/druk die zij ervaren.

  • Volg het tempo van je kind en stem af op zijn of haar noden

Veel ouders vertellen ons dat ze op school of door andere ouders verweten worden dat ze hun kind pushen. De ontwikkelingsvoorsprong zou er dan zijn doordat je als ouder dag en nacht bezigbent met je kind voor te bereiden. Herken je dit vooroordeel?

Zeggen ze bij jou op school ook dat je je kind thuis niet mag stimuleren? Geen nood wij bij Hoogbegaafd Opvoeden zeggen het omgekeerde. Kinderen hebben een leerhonger, zeker jonge kinderen zijn erg gericht op het verkennen van de wereld. Deze leergierigheid mag je zeker en vast aanmoedigen als ouder. Zolang jij het tempo en de wensen van het kind volgt en hierop afstemt kun je eigenlijk niets verkeerd doen. Kindjes zullen zelf wel afhaken als ze het niet meer leuk vinden. Een leergierige kleuter vindt het superfijn om thuis met mama of papa te puzzelen, taalspelletjes te spelen en vraagt misschien zelf wel om te mogen rekenen. Ga hier gerust op in als ouder, zolang je afstemt op je kind en het speels houdt, is er geen probleem.

Heb je nog vragen of bekommernissen? We helpen je graag verder!

Groeten

Ophélie

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square