Ouders van onderpresteerders: hier is een toolkit voor jou!

February 16, 2017

Vorige week gaf ik een ouderavond in Brussel, ik kreeg zulke mooie reacties dat ik vond dat ik jou dit ook moest laten meemaken. Ik heb deze week voor je een selectie gemaakt uit wat ik in een ouderavond rond onderpresteren aanbiedt. 

 

 

Een toolkit voor ouders van onderpresteerders

Onderpresteren blijkt een hardnekkig probleem dat menig ouder slapeloze nachten bezorgt. In de aanpak van onderpresteren, zeker bij slimme onderpresteerders, wordt vaak nog zeer vaag ingegrepen waardoor deze jongere nog steeds niet geholpen blijkt én alvast nog niet tot betere prestaties wordt. Tot groot ongenoegen van alle partijen, leerkrachten, ouders én de jonge onderpresteerder.

In ons boek Slim onderpresteren aanpakken hebben Ophélie en ik alvast een groot aantal doelgerichte tips verwerkt die het onderpresteren slim doen aanpakken. Het werkt, dat weten we. We startten vanuit onze eigen praktijkervaring met onderpresteerders en hoe zij ons vertelden dat onze aanpak snel het juiste resultaat gaf. Samen ontwikkelden we een typologie die als communicatietool kon ingezet worden bij een slimme aanpak van onderpresteren. De onderpresteerders gaven ons immers aan:

 

"Men heeft nooit naar mij geluisterd! Ik kreeg steeds maar tips en probeerde die aanvankelijk ook braaf uit,
maar niets hielp. Je maakt het zo concreet, het is een echte handleiding voor me."

 

Wat maakt de ouders van onderpresteerders ongerust?

Onderpresteerders lijken voor school niets te doen, ouders laten me weten dat hun zoon wel elke dag naar zijn kamer vertrekt maar dat ze er niet zeker van zijn dat hij überhaupt iets doet voor school. Een andere ouder meent te weten dat haar kind wel degelijk werkt voor school, maar het levert eigenlijk niet genoeg op. De resultaten blijven laag. Nog een ouder verteld me dat ze haar kind heeft opgevraagd en die kende echt alles, de toetspunten toonden alsnog maar 55%.

 

 En dan is er die ouder die met veel bezorgheid in de stem zegt dat hij merkt dat zijn zoon zich tevreden lijkt te stellen met 50 op 100, maar dat hij hem niet gelooft. Het maakt hem ongerust, want ooit wil zoonlief misschien wel betere pun