Sociaal emotionele behoeften van het hoogbegaafde kind

March 16, 2017

Elk kind is uniek, dat ervaar ik bij iedere intake weer. Heerlijk om al die verschillende persoontjes en personen te leren kennen. De een is aanwezig en eist zijn ruimte op, de ander heel timide en voorzichtig. En toch vallen ze allemaal op: hun kracht is voelbaar, tastbaar en zichtbaar. Ze zijn zo verschillend in hun doen, starten soms zo stoer en moeilijk bijstuurbaar en evolueren (jammer genoeg) nog vaak naar teruggetrokken jongeren. Hoe zorgen we er samen voor dat ze zichzelf kunnen blijven?

 

3 sociaal emotionele behoeften van het kind met ontwiikelingsvoorsprong

 

1. Intellectuele groei staat niet altijd in evenwicht met het sociaal emotionele … maar dat hoeft geen probleem te zijn (het is wel een aandachtspunt)

 

"Mijn dochter is 6 en als je met haar praat dan hoor je een 8-jarige, toch merk ik dat ze vaak ook gewoon maar 6 is."

 

Het is een uitdaging om het kind met ontwikkelingsvoorsprong evenwichtig aan te pakken. Het ene moment steek je meer cognitief in en dan moet je wel vooruit

grijpen. Op andere momenten merk je dat je kind meer steun nodig heeft om iets te durven vragen of doen. Bied het deze hulp ook aan, je groeit vanuit vertrouwen en een ruggesteuntje kan daarbij wonderen verrichten.

 

2. Nogal wat hoogbegaafde kinderen twijfelen aan zichzelf: ben ik wel zo slim?

Ze zijn gevoeliger voor kritiek, zien meer valkuilen maar er wordt ook gewoon meer van ze verwacht.

 

"Dit kind hadden ze niet een jaar moeten versnellen, ik zie nu dat zij helemaal niet mee is met de leerstof. Ze is ook helemaal niet rijp!"

 

Je zou voor minder gaan twijfelen aan je mogelijkheden, deze leerkracht uitte dit op een overlegmoment. Toch merk je vaak dat deze gevoelige kinderen dergelijke twijfel snel oppikken en dit heel persoonlijk nemen.

Jongvolwassenen gaan soms van zichzelf denken dat ze al die tijd de wereld belazerd hebben, dat ze helemaal niet hoogbegaafd zijn. Ze zijn zichzelf kwijt, ze voelen zich een bedrieger en dat is niet wie ze willen zijn. Maar wie ben ik dan wel?

 

3. Een aantal begaafde kinderen (maar ook volwassenen) is introvert en eerder timide.