HIJ WIL NIET! - Hoe jij de motivatie bevordert bij het werken met je hoogbegaafde leerlingen

November 6, 2017

Jonge kinderen met ontwikkelingsvoorsprong tonen hun intensiteit in hun leergierigheid. Ouders melden dat hun jonge kind zo gedreven is dat het lijkt alsof de energie onuitputtelijk is. Toch zien we dit vaak verdwijnen als sneeuw voor de zon, eens ze een paar jaar in het onderwijs zitten.

 

Wat kan de leerkracht anders doen?

 

Hoe kan deze grote gedrevenheid positief worden ondersteund opdat ook dit kind met ontwikkelingsvoorsprong en/of het (vermoedelijk) hoogbegaafde kind voldoende aan zijn trekken komt in de klas?

 

Moet je als leerkracht steeds weer grijpen naar spectaculair aanbod of zijn er een paar vuistregels waarmee je kan rekening houden? Je hebt er nu eenmaal 20+ in de groep…

 

Het antwoord vind je hier! Ik heb voor de ouder, voor de leerkracht een aantal basisprincipes bijeen gezocht in het wetenschappelijk onderzoek waarmee je rekening kan houden én die de motivatie van je (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen tegemoetkomen - maar eigenlijk alle leerlingen op weg helpen en dus jouw klasaanpak fijner laten verlopen.

 

Moet het altijd leuk zijn?

 

Zingeving als motivator


Heel wat onderzoek werd uitg