Hoogbegaafdenonderwijs: hoe zal het eruit zien?

March 15, 2018

Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn onze ideeën daaromtrent?

Dit zijn de vragen die wij einde vorig schooljaar binnenkregen vanuit de politiek. Mijn hart maakte een sprongetje, er komt wat in beweging en wij mogen daaraan meedenken!

 

Collega Bjorn Van Boxtel van Novilo en ik zaten eind februari jongstleden in de onderwijscommissie om onze werkingen voor te stellen en vooral ook om mee te geven wat wij graag zien veranderen in het Vlaamse onderwijs. Bjorn gaf inzicht en overzicht van de Novilo groep in Nederland, ikzelf bracht de stem van de hoogbegaafde leerling.

 

 

Het onderwijs in Vlaanderen aan hoogbegaafde leerlingen steekt op vandaag nog te vaak in vanuit het idee dat een hoogbegaafde leerling snel is, veel weet uit zichzelf en vooral gestimuleerd moet worden om zelfredzaam te worden. We brengen deze leerling als het ware naar een kloof die het leerpad voorstelt. Aan de linkerkant is de leerling gegroeid naar dit punt en op een bepaald moment moeten we de sprong wagen, de leersprong. We moedigen deze leerling aan om naar de overkant toe te werken.

 

Een aantal van deze hoogbegaafde leerlingen komen ne