Wordt jouw hoogbegaafde kind begrepen op school?

June 7, 2019

Niet alle hoogbegaafde kinderen worden begrepen op school, er blijven toch nog heel wat mythes overeind. Als je het mij vraagt heerst nog te vaak het beeld dat die succesvolle, goed intelligente leerling de norm is voor hoogbegaafdheid. Daarnaast mogen we niet van leerkrachten verwachten dat zij alles, maar dan ook echt alles weten over hoogbegaafdheid en hoe zij deze kinderen het beste kunnen begeleiden. In mijn praktijk merk ik zelfs dat we vaak heel mooie trajecten schrijven met scholen en leerkrachten die gewoonweg openstaan voor het kind en de behoeften, helemaal los van het feit of zij goede kennis en kunde hebben in hoogbegaafdenonderwijs.

 

Ja, je leest het goed: de bereidheid om met het kind en de leerbehoeften van dit kind aan de slag te gaan doet het vaak beter. Hoe weet je nu of je kind begrepen wordt op school? 

 

 

 

16 signalen dat je kind niet goed begrepen wordt op school

  1. Er wordt van je kind verwacht dat het er op zijn eentje komt, zonder aanvullende uitleg of verrijking. Je kind is hoogbegaafd en heeft dus geen andere aanpak nodig. 

  2. Je kind wordt ervaren als druk, storend en aandachtzoekend omdat het veel vragen stelt en een eigen mening heeft. 

  3. Je kind mag niet versnellen in de leerstof en ook niet springen. 

  4. Je wordt aangemoedigd om je kind "normaal" te leren zijn/worden, dus liever geen aparte klas of groepsaanbod want het "moet later ook gewoon kunnen meedraaien". 

  5. Je kind mag zich bezighouden als het eerder klaar is, dit wordt niet georganiseerd aangeboden.

  6. Je kind mag lesgeven aan de andere kindjes in de klas, er werd niet gevraagd of het dit ook OK vindt en dit wordt als maatregel ingezet zonder meer.

  7. Onderpresteren wordt gezien als een groot probleem, maar het kind krijgt geen concrete tips om hiermee aan de slag te gaan. 

  8. Sociaal emotionele ontwikkeling wordt als aandachtspunt ingeroepen omdat dit asynchroon is aan de cognitieve capaciteiten.

  9. Beweeglijkheid, creativititeit en anders zijn worden gezien als problematisch en het kind krijgt een lekendiagnose. 

  10. Je kind moet wachten en wachten tot iedereen mee is. 

  11. Er wordt verwacht dat je kind zich matuur gedraagt, de klassfeer positief beïnvloedt, anderen helpt ...

  12. Je kind neemt deel aan een kangoeroewerking die in de praktijk meer van hetzelfde is en geen rekening houdt met zijn interesses. 

  13. Je kind wordt arrogant genoemd omdat het zich teveel profileert wanneer het een goed cijfer heeft behaald of een moeilijke opdracht heeft opgelost. 

  14. Beloond worden met goede punten terwijl het er niets heeft voor hoeven te doen. 

  15. Extra werk bovenop de basisstof in de veronderstelling dat dit kind behoefte heeft aan meer. 

  16. Je kind krijgt een standje omdat het zich niet intellectueel gedraagt.

 

Maak je zelf nog meer signalen mee, laat het ons weten!

 

Voor meer duiding bij de mythes rond hoogbegaafdheid verwijs ik je graag naar mijn YouTube Kanaal

 

 

Wat kun je als ouder doen?

  • Lees je in over deze misverstanden en zoek in de literatuur, het internet naar handvatten voor de leerkracht om beter met je kind om te gaan. 

  • Ga in dialoog met de leerkracht en de school hierover. 

  • Reik aan dat de school info kan en mag vragen aan een deskundige om zich hierin te laten bijstaan en dat dit best wel een goede keuze is. Ze hoeven het niet allemaal te weten. 

  • Blijf luisteren naar je kind en opkomen voor je kind.