Onderwijsaanpak voor talentontwikkeling: wat is mogelijk?

April 27, 2019

 

De kranten staan er regelmatig vol van: de leraar werkt gemiddeld meer dan 40 uur per week, maar ook bezorgdheid om het steeds grotere aantal jongeren dat het diploma buiten de school haalt en een artikel dat startende studenten anders voorbereid zijn dan vroeger. Nieuws waar we als groepspraktijk voor onderpresteerders en hoogbegaafden niet rond kunnen. Het zette me aan het denken: hoe kunnen wij daarbij helpen? Ik heb een paar handvatten opgelijst deze week, meer passend onderwijs voor talentontwikkeling: dit is hoe!

 

  1. Differentiëren op maat

  2. Verrijken binnen en buiten de schoolmuren

  3. Examencommissie

 

 

Eerst bewijzen, dan …

 

Hoe vaak krijgen jongeren in onze begeleiding dit niet te horen?! Te vaak, als je het mij vraagt: de talenten tonen zich niet altijd in de punten en het blijkt bij een aantal hoogbegaafden ook helemaal geen prognose om het later niet te maken.

 

Menig talentvol